Tuesday, May 12, 2015

Umpasa/ Umpama/ dan Falsafah Batak

Beraneka umpama & umpasa batak toba dibukukan dalam pustaha (kitab dari kulit kayu)
Umpama & Umpasa Batak Toba sejak berabad-abad yg dulu memegang peranan mutlak dalam kehidupan orang batak toba; baik dalam faktor tradisi ataupun kehidupan sehari-hari. Factor ini karena keduanya mempunyai fungsi :

Nasihat
Doa
Pernyatan
Hukum tradisi
Menggambarkan sifat manusia
Utk menyindir tingkah laku satu orang
Panduan berdemokrasi
dan seterusnya

Demikian utama & dalamnya makna umpama & umpasa batak toba maka di tiap-tiap program tradisi, tentu ada paling tak salah satu di antara umpama atau umpasa yg diucapkan. & jikalau umpasa yg diucapkan merupakan sebuah angan-angan yg pula jadi angan-angan dari para hadirin, sehingga seluruhnya dapat berbicara “ima tutu” (mudah-mudahan begitu)
Dapat namun umpama & umpasa batak toba mempunyai perbedaan yg nyata. Bagimana membedakannya?

Jika di bandingkan bersama sastra Indonesia terhadap biasanya, sehingga umpama ialah seperti peribahasa, sedangkan umpasa merupakan seperti pantun
Layaknya sebagaimana peribahasa, umpama tak mempunyai sampiran, serta-merta ke maksud. Misalnya : Jolo dinilat bibir asa nidok hata (Makna : pikir dulu baik-baik sebelum berbeicara)
Sedangkan umpasa sama seperti sama seperti pantun, tentu mempunyai sampiran. Misalnya : Napuran huta napuran Sipoholon (sampiran). Na so olo marguru ima jolma na londongon (isikan).(makna dengan cara bebas : orang yg tak mau menggali ilmu merupakan orang yg bodoh)

Berikut ini sekian banyak sampel umpama & umpasa :
Umpama :

Ingkon songon poting, lam marisi lam so marsoara (Makna : Makin tinggi ilmu wawasan satu orang, mesti makin hati-hati bicara)
Jempek do pat ni gabus (Makna : sehebat apapun seorang menutupi kebohongannya, serta-merta atau lambat tentu dapat terbongkar serta)
Jolo dinilat bibir asa nidok hata (Makna : pikir dulu baik-baik sebelum berbeicara)
Lambiakmi ma galmit (Makna : Apabila ortu mengeluhkan kelakuan anaknya yg kurang baik, sadarilah bahwa itu dikarenakan kekurangan orang lanjut usia dalam membina anaknya itu)
Molo litok aek di toruan, tingkiron ma tu julu (Makna : jikalau mau menyelesaikan satu buah permasalahan, carilah dulu apa penyebabnya)
Songon parlange ni si bagur, tio tu jolo, litok di pudi
(seperti katak berenang, jernih ke depan, keruh di belakang)
Makna : Seperti katak yg berenang, tampak jernih di sektor depan, tapi di sektor belakang jadi keruh.
Ungkapan ini bermakna : Seorang yg gemar meninggalkan persoalan/ kekacauan di lokasi yg ditinggalkannya.

Umpasa :

Niarit tarugi bahen tusuk ni pora-pora. Molo naeng jumpangan uli ingkon olo do loja (Makna dengan cara bebas : Apabila mau hidup enak mesti ingin bekerja keras lalu)
Niluluan tandok hapo dapot parindahanan. Tolap papangan mandok alai ndang tuk jamaon ni tangan (makna dengan cara bebas : bicara itu enteng tetapi melakukannya yaitu susah)
Urat ni nangka ma tu urat ni hotang. Tudia hamu mangalangka di si ma dapotan (makna dengan cara bebas : ke mana anda bertolak, mudah-mudahan di situ mampu keberuntungan)
Salimbakbak salimbukbuk solot di pea-pea. Sahali pe margabus matua tano ndang porsea (makna dengan cara bebas : sekali saja diketahui berbohong, seumur hidup orang tak bakal yakin)
Umpasa/ Umpama/ Falsafah Batak

" Torop do bittang di langit, si gara ni api sada do
Torop do si boru nauli, tinodo ni rohakku holan ho do".
(Tidak Sedikit bintang di langit, cuma satu yg paling jelas,
Tidak Sedikit gadis yg menawan, favorite hatiku hanya dikau satu orang)


FALSAFAH

Dijolo raja sieahan, dipudi raja sipaimaon
(Hormatan do natua-tua dohot angka raja).

Sada silompa gadong dua silompa ubi,
Sada pe namanghatahon Sudema dapotan Uli.

Pitu batu martindi sada do sitaon nadokdok
(Unang maharaphu tu dongan).

Jujur do mula ni bada, bolus do mula ni dame
(Unang sai jujur-jujuri salani dongan, alai bolushon ma).

Siboru buas siboru Bakkara, molo dung puas sae soada mara
(Dame ma).

Sungkunon poda natua-tua, sungkunon gogo naumposo
(Bertanggung-jawab).



UMPASA NI NAPOSO BULUNG.(Untuk beberapa orang belia)

Jolo tiniktik sanggar laho bahenon huru-huruan,
Jolo sinukkun marga asa binoto partuturan.

Tudia ma luluon da goreng-goreng bahen soban,
Tudia ma luluon da boru Tobing bahen dongan.

Tudia ma luluon da dakka-dakka bahen soban,
Tudia ma luluon da boru Sinaga bahen dongan.

Manuk ni pealangge hotek-hotek laho marpira
Sirang na mar ale-ale, lobianan matean ina.

Silaklak ni dandorung tu dakka ni sila-sila,
Ndang iba jumonok-jonok tu naso oroan niba.

Metmet dope sikkoru da nungga dihandang-handangi,
Metmet dope si boru da nungga ditandang-tandangi.

Torop do bittang di langit, si gara ni api sada do
Torop do si boru nauli, tinodo ni rohakku holoan ho do

Rabba na poso, ndang piga tubuan lata
Hami na poso, ndang piga na umboto hata


UMPASA MANJALO TINTIN MARANGKUP.(Buat pasangan diwaktu pindai cincin)

Bulung namartampuk, bulung ni simarlasuna,
Nunga hujalo hami tintin marangkup,
Dohonon ma hata pasu-pasuna

Hot pe jabu i, tong si sayang margulang-gulang
Sian dirinya pe mangalap boru bere i, tong pacar boru ni Tulang.

Sai tong si sayang lubang nangpe dihukkupi rere,
Sai tong si sayang boru ni Tulang, manang boru ni ise pei dialap bere.

Amak do rere, dakka do dupang,
Anak do bere, Amang do Tulang.

Asing do huta Hullang, asing muse do huta Gunung Sepuh,
Asing do molo tulang, asing muse do molo gabe dung simatua.


UMPASA TU NA BARU MARBAGAS (Utk pasangan yg baru menikah)

Dakka ni arirang, peak di tonga onan,
Tubuh muna naso menjadi sirang, tondi mu marsigomgoman

Giring-giring ma tu gosta-gosta, tu boras ni sikkoru,
Sai tibu ma hamu mangiring-iring, huhut mangompa-ompa anak dohot boru.

Rimbur ni Pakkat tu rimbur ni Hotang,
Sai tudia pe hamu mangalakka, sai tusima hamu dapot pansamotan.

Dekke ni sale-sale, dengke ni Simamora,
Tamba ni nagabe, sai tibu ma hamu mamora.

Sahat-sahat ni solu, sahat ma tu labuan,
Sahat ma hamu leleng mangolu, jala sai di dongani Tuhan.

Sahat solu, sahat di parbinsar ni ari,
Leleng ma hamu mangolu jala di iring-iring Tuhan ganup ari.

Mangula ma pangula, dipasae duhut-duhut
Molo burju marhula-hula, dipadao mara marsundut-sundut

Ruma ijuk tu ruma gorga,
Sai tubu ma anakmuna na bisuk dohot borumuna na lambok marroha

Anian ma pagabe tumundalhon sitodoan,
Arimu ma gabe molo marsipaolo-oloan.

Gadu-gadu ni Silindung, tu gadu-gadu ni Sipoholon,
Sai tubu ma anakmuna 17 dohot borumuna 16.

Andor hadukka ma patogu-togu lombu,
Sai sarimatua ma hamu sahat tu na patogu-togu pahoppu.


Hata Umpasa Tu Nabaru Marbagas Sian Tulangni Paranak

Eme na marbiur, di lambung ni hariara;
Sai torop ma pomparanmu jala maribur, huhut matakkang jala manjuara
Hau simartolu, di tombak ni Panamparan;
Sahat ma hamu leleng mangolu di haliangi angka pomaparan
Andor halumpang togutogu ni lombu, mamboan tu onan gambiri;

Sai saur matua ma hamu pairing-iring pahompu sahat tu namar nono sahat tu namarnini.
Asa ni ansisbang, jonok tu panggonggonan;
Badanmuna na so ra sirang, tondimuna marsigonggoman
Tinapul bulung ni salak, tarihut bulung sikkoru
Sai tibu ma hamu mangabing anak, jala tibu magompa boru.
Tangkas do jabu suhat, laos tangkas do jabu bona;
Sai tangkas ma hamu maduma, laos tangkasma nang mamora
Sahat sahat ni solu, sahat di binsar ni mata ni ari,

Pasahaton nami ma ulos holong si ganjang rambu on, leleng ma hamu mangolu jala di iring- iring Tuhan ganup ari.


Hata Umpasa Tu Nabaru Marbagas Sian Bona Tulangni Paranak

Eme na marbiur, di linggom ni hariara;
Sai torop ma pomparanmu jala maribur, huhut matakkang jala manjuara.
Hau simartolu, di tombak ni Panamparan;

Sahat ma hamu leleng mangolu di haliangi angka pomaparan.
Asa andor halumpang togutogu ni lombu, mamboan tu onan gambiri;
Sai saur matua ma hamu pairing-iring pahompu sahat tu na marnono sahat tu na marnini.

Asa ni assisbang, jonok tu panggonggonan;
Badanmuna na so ra sirang, tondimuna marsigonggoman.
Denggan ulos sirara, Tiur tiur dohot rambuna
Sisina marsimata, Marsirat di punsuna
Sai manumpak ma antong Tuhanta Debata, Dilehon di hita pasu pasuna, Tubu ma di hamu anak na marsangap, Dohot boru na martua.

Rimbur ni Pakkat tu rimbur ni Hotang,
Sai tudia pe hamu mangalakka, sai tu sima hamu dapot pansamotan.
Tubu ma halosi di dolok ni Pintu batu,
Hami Tulangmu mangulosi, Debata do ianggo na mamasu-masu.
Sahat sahat ni solu, sahat di binsar ni mata ni ari,

Pasahaton nami ma ulos holong si ganjang rambu on, leleng ma hamu mangolu di iringiring Tuhanta ganup ari.
Hata Umpasa Tu Nabaru Marbagas Sian Hula-Hula/Tulang

Hula-hula / Tulang Pasahat Ulos tu pengantin - 1

Dakka ni arirang, peak di tonga onan, Tubuh muna naso menjadi sirang, tondi mu marsigomgoman

Giring-giring ma tu gosta-gosta, tu boras ni sikkoru,
Sai tibu ma hamu mangiring-iring, huhut mangompa-ompa anak dohot boru.

Rimbur ni Pakkat tu rimbur ni Hotang,
Sai tudia pe hamu mangalakka, sai tusima hamu dapot pansamotan.

Dekke ni sale-sale, dengke ni Simamora,
Tamba ni nagabe, sai tibu ma hamu mamora.

Sahat-sahat ni solu, sahat ma tu labuan,
Sahat ma hamu leleng mangolu, jala sai di dongani Tuhan. 
 
Hula-hula / Tulang Pasahat Ulos tu pengantin - 4

Ai na tinapu salaon, salaon situa-tua,
Denggan ma hamu masianju-anjuan asa saut gabe jala sarimatua.

Martumbur ma baringin, mardangka ma hariara,
Matorop ma pomparanmu maribur, matangkang ma pemenang.

Tangkas pe jabu suhat, tangkasan do jabu bona.
Tangkas ma hamu maduma, tangkas ma nang mamora.

Tubuma halosi di dolok ni pintu batu
Hami Tulangmu mangulosi, Debata do ianggo na masu-masu.

Sahat-sahat ni solu ma sahat tu bontean,
Pasahahon nami ulos si ganjang rambu on Sahat ma hamu tu parhorasan, sahat tu panggaben.


Hula-hula / Tulang Pasahat Ulos tu pengantin - 5

Dangir-dangir ni batu ma hamu, pandakdahan ni simbora,
Gabe ma hamu jala sarimatua jala sai marsada ni roha.

Sai situbu laklak ma hamu situbu singkoru di dolok ni purbatua,
sai tubuan anak ma hamu tubuan boru, donganmuna sarimatua.

Dekke ni sale-sale, dengke ni Simamora,
Tamba ni nagabe, sai tibu ma hamu mamora.

Songgop ma anduhur titi, sangkot diparjenggaran.
Mangasi ma Amanta Debata, sai ro ma akka parsaulian.

Sahat solu sahat tu bontean, toho di rondang ni bln
Hata pasu-pasu marrhite tangiang ni tulang, sai sudema di pasaut Tuhan.


Hula-hula / Tulang Pasahat Ulos tu pengantin - 6

Aek sibarabara, Duruna i tubuan tolong.
Tung aha pe muse na periode, Ndang boi mago ianggo holong.

Ruma ijuk di jolo ni sopo gorga,
Asi ma roha ni amanta Debata. Sai dilehon ma di hamu, Anak na bisuk dohot boru na marroha

Tonggi ma sibahut tabo ma pora-pora.
Gabe ma hita luhut jala sude hita mamora.

Mardakka Jabi-jabi, marbulung dia si Tulan
Pasu-pasu nami marhite tangiang sai sude mai dipasaut Tuhan.

Sahat-sahat ni solu ma sahat tu bontean,
Pasahahon nami ulos si ganjang rambu on Sahat ma hamu tu parhorasan, sahat tu panggaben


Hula-hula / Tulang Pasahat Ulos tu pengantin - 7

Pinattikhon hujur di topi tapian
Tudia pe hamu mangalakka sai tusi dapotan parsaulian

Tangkas ma jabu suhat tangkasan ma jabu bona.
Tangkas ma hamu maduma tangkasan ma nang mamora.

Tubu ma lata di toru ni bunga-bunga,
Sai tubu ma di hamu anak namarsangap dohot angka boru namartua.

Balintang ma pagabe tumandakhon sitadoan,
Saut do hamu gabe jala sangap asal ma tontong si oloi Tuhan.

Sahat-sahat ni solu sahat tu Tigaras,
Sahat ma hamu leleng mangolu, gabe jala horas horas.


Hula-hula / Tulang Pasahat Ulos tu pengantin - 8

Dakka ni arirang, peak di tonga ni onan,
Tubuh muna naso menjadi sirang, tondi mu marsigomgoman

Hariara na bolon bahen parlape-lapean,
Sai tubu ma di hamu anak dohot boru na bolas pangunsandean

Simbora ma pulguk, pulguk di lage-lage,
Sai mora ma hita luhut, huhut horas jala gabe.

Tingko ma inggir-inggir, Bulung nai kebanyakan
Hata pasu-pasu i, Pasauthon ma namartua DEBATA

Sahat-sahat ni solu toho di rondang ni bln
Leleng ma hamu mangolu, gabe jala si oloi Tuhan.


Hula-hula / Tulang Pasahat Ulos tu pengantin - 9

Pirma toras ni pongki, Bahul-bahul pansalongan
Pirma tondi muna, Tutambana pangomoan

Ruma ijuk tu ruma gorga,
Sai tubu ma anakmuna na bisuk dohot borumuna na lambok marroha.

Andor halumpang Togu-togu ni lombu
Nang-nang ma hamu saur matua pairing-iring anak dohot boru Sahat tu namarpahompu

Tingko ma inggir-inggir, Bulung nai umumnya
Hata pasu-pasu i, Pasauthon ma namartua DEBATA

Sahat-sahat ni solu sahat tu Tigaras,
Sahat ma hamu leleng mangolu, gabe jala horas horas.


Hula-hula / Tulang Pasahat Ulos tu pengantin - 10

Martantan ma baringin, Mardangka hariara
Horasma tondi madingin, Matangkang ma manjuara

Bintang ma narumiris, Tu ombun na sumorop
Anak pe antong riris, Jala boru pe antong torop

Dekke ni sale-sale, dengke ni Simamora,
Tamba ni nagabe, sai tibu ma hamu mamora.

Marmutik tabu-tabu mandompakhon mataniari,
Sai hot ma di hamu akka pasu-pasu, laho marhajophon akka na sinari.

Sahat-sahat ni solu, sahat ma tu labuan,
Sahat ma hamu leleng mangolu, jala sai di dongani Tuhan.


Hula-hula / Tulang Pasahat Ulos tu pengantin - 11

Balintang ma pagabe tumandakhon sitadoan,
Saut do hamu gabe asal ma tontong masipaolo-oloan.

Tubu ma hariara, di tonga-tonga ni huta
Sai tubu ma di hamu anak namarsahala dohot boru namora jala na martua

Tinaba hau sampinur di tombak simarhora-hora.
Sai lam matorop ma hamu maribur lam marsangap jala mamora.

Eme sitamba lanjut usia ma, Parlimggoman ni siborok
Debata do na martua, Horas ma hamu di parorot

Sahat solu, sahat di parbinsar ni ari,
Leleng ma hamu mangolu jala di iring-iring Tuhan ganup ari. 
 
Umpasa Di Na Mangingani Manang Manuruk Jabu

Labu pe labu i, ndang asal suanhononhon,
Jabu pe jabu, ndang asal inganan.

Mabaor aek puli sian dolok ni Simamora,
Sai hot ma jabunta on bagas na uli, ingananmu marlas ni roha.

Tangkas do jabu suhat, laso tangkas do jabu bona,
Sai tangkas ma hamu dung maringanan di jabu on maduma, tangkas nang mamora.

Andor ras ma tu andor ris di tombak ni Purbasinomba
Sai horas-horas ma hamu torkis-torkis, tumpahon ni Debata namartua.

Jongjong di Dolok Purbasinomba, manatap tu Panamparan,
Sahat ma hamu saur-matua mangingani jabu on dihaliangi angka pomparan.

Sahat-sahat ni solu toho di rondang ni bln,
Sahat ma hamu leleng mangolu mangingani bagas on, sai diiring-iring Tuhan.

Eme si tamba lanjut umur parlinggoman siborok,
Sai dilehon Tuhanta ma di hamu sepuh, hot ma hamu di jabu on diparorot.


Dohot angka na asing.


Umpasa Batak Tingki Mangapuli

Jotjot do tadok : Sepuh na so taraithon, Soro ni ari na so tarhaisho

Alai dumenggan do dohonon umpasa on :
Ramba ni Sipoholon marduhutduhut sitata
Las ni roha dohot sitaonon sude do i sian Amanta Debata
Asa :
Hau ni Gunungtua, dangkana madaguldagul
Tibu ma dilehon Tuhanta dihamu sepuh, jala tibu hamu diapulapul

Poltak bln tula, binsar dirinya mata ni ari
Tibu ma ro tu hamu soritua, singkat ni sori ni ari

Angkup ni i :
Hotang binebebebe, hotang pinilospulos
Unang iba mandele, ai godang do tudostudos

Tamba muse :
Hotang benebebebe, hotang ni Siringkiron
Unang iba mandele, ai godang dope sihirimon

On pe :
Dolok ni Simalungun ma tu dolok ni simamora
Sai salpu ma angka na lungun, hatop ma ro silas ni roha



UMPASA MANGAMPU

Bulung ni Taen tu bulung ni Tulan
Ba molo tarbahen, sai topot hamu hami sahali sabulan,
Molo so boi bulung ni tulan, pinomat bulung ni salaon
Ba molo so boi sahali sabulan, pinomat sahali sataon.

Ni durung si Tuma laos dapot Pora-pora
Molo mamasu-masu hula-hula mangido sian Tuhan,
Napogos hian iba, boi do gabe mamora.

Songgop si Ruba-ruba tu dakka ni Hapadan,
Angka pasu-pasu na ni lehon muna,
Sai dijangkon tondi ma dohot tubuh.

Mardakka Jabi-jabi, marbulung beliau si Tulan
Angka pasu-pasu na pinasahat muna,
Sai sude mai dipasaut Tuhan.

Naung sampulu sada, jumadi sampulu tolu,
Angka pasu-pasu pinasahat muna,
Sai anggiatma padenggan ngolu-ngolu.
Naung sapulu pitu, jumadi sapulu ualu,
Angka pasu-pasu pinasat muna hula-hula nami,
Diampu hami ma di tonga jabu.

Turtu ninna anduhur, tio ninna lote,
Angka pasu-pasu pinasahat muna,
Sai unang ma muba, unang mose.

Aek marjullak-jullak, marjullak-jullak sian batu,
tinahu tu batu-batu.
Angka hata nauli, hata pasu-pasu naung pinasahat muna tu hami,
Ampuon nami ma i di tonga ni jabu.


Doding ni doding, doding ni Mandalasana
Angka pasupasumuna i sai unang ma muba unang sesa

Habang pidong sibigo, paihut-ihut bln,
Saluhut angka na tapangido, sai tibu ma dipasaut Tuhan.


Obuk do jambulan, nidandan ni boru Samara
Pasu-pasu na mardongan tangiang sian hula-hula,
Mambahen marsundut-sundut soada mara.

Tinapu bulung nisabi, baen lompan ni pangula
Sahat ma pasu-pasu na nilehon muna i tu hami,
Sai horas ma nang hamu hula-hula.

Suman tu aek natio do hamu, riong-riong di pinggan pasu,
Hula-hula nabasa do hamu, na girgir mamasu-masu.


AKKA UMPASA NA ASING

Martahuak ma manuk di bungkulan ni ruma,
Horas ma hula-hulana,songoni nang akka boruna.

Simbora ma pulguk, pulguk di lage-lage,
Sai mora ma hita luhut, huhut horas jala gabe.

Hariara madungdung, pilo-pilo na maragar,
Sai tading ma na lungun, ro ma na jagar.

Sinuan bulu sibahen na las,
Tabahen uhum mambahen na horas.

Eme ni Simbolon parasaran ni si borok,
Sai horas-horas ma hita on laos Debata ma na marorot.

Sititik ma sigompa, golang-golang pangarahutna,
Tung so sadia pe naeng tarpatupa, sai anggiat ma godang pinasuna.

Pinasa ni Siantar godang rambu-rambuna,
Tung otik pe hatakki, sai godang ma pinasuna.

Tuat si puti, nakkok sideak,
Dia i na ummuli, ima ta pareak.

Aek godang tu aek laut,
Dos ni roha sibaen na saut.

Napuran tano-tano rangging marsiranggongan,
Tubuh ta i padao-dao, tondita i marsigomgoman

Marmutik tabu-tabu mandompakhon mataniari,
Sai hot ma di hamu akka pasu-pasu, laho marhajophon akka na sinari.

Bona ni pinasa, hasakkotan ni jomuran,
Tung aha pe dijama hamu, sai tong ma dalan ni pasu-pasu.
xiii. Mandurung di aek Sihoru-horu, manjala di aek Sigura-gura
Udur ma hamu jala leleng mangolu, hipas matua sonang sora mahua.

Dolok ni Simalungun, tu dolok ni Simamora
Salpu ma sian hamu na lungun, sai hatop ma ro si las ni roha.

Mengungkap Misteri Asal Usul Nenek Moyang Bongso Batak

Misteri asal usul nenek moyang orang Batak yg hidup di Sumatera Utara, & sebahagian wilayah Aceh Singkil, Gayo, juga Alas, waktu ini telah sejak mulai ketahuan. Dari banyaknya fakta & hasil penelitian yg dilakukan sejak mulai dari dataran pegunungan di Utara Tibet, Khmer Kamboja, Thailand, sampai Tanah Gayo di Takengon, Aceh, nyatanya nenek moyang Bongso Batak berasal dari keturunan suku Mansyuria dari Ras Mongolia.

Fakta ini di sampaikan Guru Gede Sosiologi-Antropologi Kampus Negara Medan, Prof DR Bungaran Antonius Simanjuntak dalam makalah berjudul “Orang Batak dalam Histori Kuno & Moderen”

Terhadap periode itu, nenek moyang orang Batak ini diusir oleh suku Barbar Tartar dari tanah leluhurnya di Utara Tibet. Pengusiran itu menyebabkan suku Mansyuria bermigrasi ke pegunungaan Tibet lewat Tiongkok (Cina). Dari sejarah migrasi itu, waktu ini di pegunungan Tibet sanggup ditemukan satu buah danau dgn nama Toba Tartar.

“Suku Mansyuria memberikan nama danau itu utk mengenang sejarah pengusiran mereka oleh suku Barbar Tartar,” terang Bungaran seraya menyambung fakta ini diketahuinya bersama membuktikan serta-merta lewat penelitian dgn dua rekannya dari Belanda & Thailand.

Terkecuali lewat peneletian cepat, pembuktian berkenaan asal usul nenek moyang orang Batak serta diperkuat lewat sebanyak literatur. Antara lain, Elizabeth Seeger, Peristiwa Tiongkok Selayang Pandang yg menegaskan nenek moyang orang Batak dari Suku Mansyuria, & Edmund Leach, Rithingking Anhtropology yg mempertegas pertalian vertikal kebudayaan Suku Mansyuria bersama Suku Batak.

Hasil penelitian & kajian literatur itu, Bungaran mendapatkan bahwa sesudah dari pegunungan Tibet, suku Mansyuria turun ke Utara Burma atau perbatasan dgn Thailand. Di sini, suku Mansyuria meninggalkan budaya Dongson. Ialah suatu kebudayan original suku bangsa ini yg serupa bersama budaya Batak yg ada kini ini.


Tidak bersi kukuh lama di wilayah itu, suku Mansyuria yg konsisten dikejar-kejar suku Barbar Tartar kembali bergerak menuju arah Timur ke Kmer Kamboja, & ke Indocina. Dari Indocina, suku Mansyuria jadi manusia kapal menuju Philipina, setelah itu ke Sulawesi Utara, atau Toraja (ditandai dgn hiasan kerbau terhadap Rumah Etika Toraja).


Seterusnya mereka turun ke Tanah Bugis Sulawesi Selatan (ditandai bersama kesamaan logat bersama orang Batak), & mengikuti angin Barat dgn berlayar ke arah Lampung di wilayah Ogan Komering Ulu, & hasilnya naik ke Pusuk Buhit, Danau Toba.

Disaat berlayar dari Indocina, sebahagian suku Mansyuria melintasi Tanah Genting Kera di Semenanjung Melayu. Dari sini, mereka berlayar menuju Pantai Timur Sumatera, & mendarat di Kampung Teluk Aru di daerah Aceh.

Dari Teluk Aru ini, suku Mansyuria yg tetap bermigrasi itu naik ke Tanah Karo, & setelah itu menambahkan perjalanan sampai hingga ke Pusuk Buhit.

“Penerus keturunan suku Mansyuria yg selanjutnya jadi nenek moyang orang Batak ini tetap berpindah-pindah dikarenakan mengikuti pesan para pendahulunya bahwa utk menghindari suku Barbar Tartar, sehingga ruang tinggal mesti di wilayah dataran tinggi. Tujuannya supaya mudah mengetahui kedatangan musuh,” urai Bungaran.

Dari catatan Bungaran, generasi penerus suku Mansyuria tak cuma menetap di Pusuk Buhit, namun pula di wilayah Barus, & sebahagian lagi menetap di Tanah Karo.

Lama perjalanan migrasi suku Mansyuria dari tanah leluhur di Utara Tibet sampai keturunananya menetap di Pusuk Buhit, Barus & Tanah Karo, seputar 2.000 thn. Maka website nenek moyang orang Batak di Pusuk Buhit, diperkirakan sudah berumur 5.000 thn.

“Fakta ini ketahuan lewat penemuan kerangka manusia purba di kurang lebih Takengon di daerah Gayo yg menunjukkan bahwa peninggalan manusia itu ada hubungannya bersama Budaya Dongson yg serupa budaya Batak,” beber Bungaran.

Menurut sebanyak literatur, budaya Dongson mampu diidentikkan dgn sikap kebudayaan mengenang (Kommemoratif) tradisi & warisan nenek moyang yg wajib dilakukan oleh generasi penerus keturunan kebudayaan ini.

Budaya seperti ini, tetap diterapkan dengan cara nyata oleh orang Batak, terutama dalam rangka membangun persaudaraan horizontal/global. Ialah hula-hula/kalimbubu/tondong mesti konsisten dihormati, meskipun pula kondisi ekonominya teramat miskin. Begitu juga terhadap boru, biarpun pula amat sangat miskin, pun mesti masih dikasihi.


“Prinsip kebudayaan Kemmemoratif seperti sejak dulu sampai sekarang masihlah terpilihara & terus dijaga kelestariannya oleh suku Batak,”

& salah satu Lagu Pesan Nenek Moyang Bangso Batak